Friday 10 July 2009

Maka Terturunnya Wasiat

Minggu lepas, sedang aku buat kerja - kerja aku di komputer ribaku, adik bongsu aku menyerbu masuk bilik aku.

"Karim! Sekolah Kinah (Sakinah) buat persembahan nasyid minggu depan. Ustaz suruh kitorang cari lagu nasyid. Halaaaa....(rengek budak kecik) Karim ada lagu tak?"

Aku jawab,

"Tanya dulu Ustaz nak lagu apa, lagu macam mana. Kaset 'ngan CD dah simpan dalam kotak. Ada mp3 je."

"OK. Karim, Kinah kena main alat gendang. Karim ada tak?"

Aku terdiam bisu sekejap. Lalu, aku bergerak ke arah almari dan mencapai bahagian atasnya. Setelah membelek - belek secara membuta, maka tanganku tercapai suatu objek, lalu kubawanya turun. Ianya merupakan gendang bongo yang digunakan oleh kumpulan nasyid lamaku, Fi-Sabilillah kira - kira 6 tahun yang lalu. Dulu, aku turut mempunyai 2 biji kompang serta satu tamborine, kesemuanya milikku.

Kini, semuanya berada pada seorang bekas rakan sekumpulan yang meminjamnya bertahun - tahun dahulu, dan masih belum memulangkannya.

Lalu, gendang tadi aku serahkan kepada adikku. Setelah 6 tahun hidup di dalam persaraan, akhirnya perkhidmatannya diperlukan semula, kini oleh adikku.

Aaaahhh...the good old days....

1 comment:

yong said...

karim je adik panggil? huhuh