Monday 1 December 2008

SRIBU Smart Camp @ Sedim, Kedah

15 November kelmarin, aku menyertai SRIBU Smart Camp sebagai seorang fasilitator. Ini kali pertama aku menjadi fasilitator. Ianya dianjurkan oleh SRIBU (Sekolah Rendah Islam Bahrul 'Ulum) yang terletak di luar pekan Permatang Pauh.

Pengarahnya ialah ustaz Mohd. Yusni Mat Piah, merangkap mudir SRIBU, serta Timbalan Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang. Smart Camp ini disertai kira - kira 200 peserta berumur di antara 7 hingga 12 tahun (lelaki + perempuan), 28 orang fasilitator (muslimin + muslimat) yang datang dari pelbagai institusi; UiTM, USM, Institut Perguruan Tengku Bainun, Maktab Mahmud Alor Setar, dan Universiti Al-Azhar Mesir, serta sebilangan urusetia, ustaz, ustazah & kakitangan SRIBU.

Program ini berlangsung di Sedim, Kedah...kira - kira 45 minit perjalanan dari Permatang Pauh.

Aku tak tahu apa nak diceritakan tentang program ini. Tapi, apa yang aku tahu, ini kali pertama aku terlibat menguruskan budak - budak kecil...15 orang sekumpulan!!! 15 kerenah, 15 fe'el, 15 ragam. Nasib baik satu kumpulan ada dua fasilitator. Dan, memandangkan aku satu - satunya anak lelaki dalam keluarga aku, tiada abang, tiada kakak, entah macam mana, hati aku yang 'brutal' boleh jadi lembut...wujud perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Al-maklumlah, budak - budak bawah aku lelaki belaka. 22 tahun aku hidup, aku mengadap adik - adik perempuan aku aje.

Apa - apapun, program ini amat - amat bermakna buat diri aku, dan mudah - mudahan diberi peluang menyertai program seperti yang ini pada masa hadapan...














































































No comments: