Saturday 9 May 2009

Buat sahabat - sahabatku yang bakal tamat pengajian

Statistik terkini menunjukkan bahawa sebilangan besar dari sahabat - sahabat seperjuanganku di UiTM, baik di Shah Alam, mahupun di Permatang Pauh, bakal menamatkan pengajian...

Sahabat - sahabat sekalian, ana ucapkan setinggi - tinngi tahniah kepada kalian kerana bakal menamatkan pengajian di dalam bidang masing - masing, insyaAllah. Semoga Allah mempermudahkan bagi kalian.

Maka buat kesekian kalinya, kalian berada di persimpangan jalan, yang mana di persimpangan inilah, kalian menentukan ke manakah hala tuju selepas daripada ini. Boleh jadi kalian telahpun merancang hala tuju kalian di sepanjang perjalanan, maka tidak perlu lagi hendak berhenti di persimpangan ini.

Sedar tak sedar, kalian kembali ke situasi kalian yang terdahulu, iaitu ketika mendapat keputusan SPM. Pada masa itulah, kalian meneliti ke arah manakah perjalanan kalian; adakah ke Universiti, adakah ke Matrikulasi, adakah memasuki Tingkatan 6, atau adakah setakat itu perjalanan kalian. Kemudian, disusuli pula dengan memilih salah satu daripada beratus - ratus bidang yang ditawarkan oleh institut - institut pengajian.

Maka, samalah situasi kalian pada ketika ini. Kalian berada di satu kedudukan yang mana kalian harus meneliti arah manakah yang hendak dituju. Boleh jadi, ada yang merancang hendak melanjutkan tahap pengajian (dari diploma ke ijazah, atau dari ijazah ke Masters/PhD), ada yang merancang hendak bekerja, ada yang merancang hendak memulakan fasa - fasa mendirikan rumahtangga, dan macam - macam lagi.

Apa - apa sahaja perancangan kalian sekalipun, ketahuilah bahawa kalian adalah sebaik - baik perancang di dalam menentukan perjalanan hidup kalian, kerana kalian lebih mengenali kekuatan diri berbanding orang lain. Namun, kalian harus ingat, bahawa ke mana sahaja hala tuju kalian, adalah sukar untuk kembali ke titik asal, kerana mana - mana arah perjalanan sekalipun yang dipilih, kalian tetap akan bertembung dengan lebih banyak persimpangan di sepanjangnya. Bak kata Robert Frost,


Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.



Ingat, sahabat - sahabat sekalian! Apa sahaja keputusan yang dibuat, keputusan itu MESTILAH di atas kehendak sendiri, dibuat di atas keikhlasan diri. Jangan harus sesuatu keputusan itu dibuat di atas desakan, paksaan pihak lain, meskipun mereka dari kalangan sahabat seperjuangan kalian. Namun, ambillah desakan mereka sebagai satu 'cadangan'. Kalau mak bapak hang, lain cerita la...gua tak masuk campur.... Sepertimana ana tegaskan tadi, kalian adalah sebaik - baik perancang.


Tersungkur


Ana yakin, ada dari kalangan sahabat - sahabat yang kerap tersungkur di sepanjang perjalanan kehidupan sebagai seorang mahasiswa/i. Tersungkur ini melibatkan gagal peperiksaan, dan melanjutkan tempoh pengajian.

Ketahuilah sahabat - sahabat sekalian, gagalnya kalian, dan/atau terlanjutnya tempoh pengajian bukannya kerana kalian bodoh, dungu, bengap, sepertimana yang dilabelkan oleh orang - orang tertentu, tetapi Allah telah menangguhkan kejayaan kalian higga ke suatu saat yang lebih sesuai...dengan syarat kalian telah berusaha, berdoa, dan bertawakkal kepada-Nya.

Ingat, hikmah Allah takkan lekang daripada setiap kejadian yang menimpa diri. Teliti setiap saat ketika kalian mengulangi pengajian, atau berada di dalam tempoh lanjutan. Ana yakin kalian akan jumpa kebaikan yang terselindung di sebaliknya.

Kalau kata mengulangi pengajian, mungkin kalian akan mendapati kalian lebih memahami apa yang diajar, dan memungkinkan kalian untuk memperoleh gred yang lebih baik berbanding dengan tahap kefahaman pada semester sebelumnya.

Kalau kata melanjutkan tempoh pengajian, mungkin kalian akan mendapati bahawa di dalam tempoh itu, kalian telah memperoleh pengalaman, atau bertembung dengan satu peristiwa yang manis kenangannya.

Secara psikologi, kegagalan yang datang sebelum kemenangan akan membuatkan kalian lebih menghargai kemenangan yang dikecapi, berbanding dengan kemenangan yang datang dengan begitu sahaja.

Kemanisan yang datang dari kepahitan, adalah lebih manis daripada kemanisan yang datang daripada kemanisan semata - mata...entah kau paham ke idak...

Ana mendoakan kesejahteraan kalian di dalam menempuh perjalanan hidup ini. Sungguhpun dahulu ana sering ketuk kepala - kepala kalian, namun ketahuilah; itu bukan suatu hobi, tetapi untuk memastikan kalian tidak leka dari perjalanan.

Kerana, setiap kali kita menghampiri matlamat kita, lebih cenderunglah kita untuk leka dan menyimpang darinya. Bak kata Paul Simon,

Slip slidin' away,
You know the nearer your destination,
The more you're slip slidin' away
.


Selamat Maju Jaya!

1 comment:

wan nur emillia said...

Sajak "The Road Not Taken"..
Hm.. rindu pulak zaman sekolah.