Tuesday 16 September 2008

Ramadhan Karim al-Mubarak atau Ramadhan KARI wal-MURTABAK???

Hari ini sewaktu iftar bersama - sama sepupu sekeluarga, aku tak selera makan. Mungkin kerana lauk. Bukan aku berkira, tetapi ada jenis - jenis lauk ala-Pulau Pinang yang perut aku tak boleh terima sebab tajam sangat, apatah lagi di Ramadhan. Maka, selepas menunaikan solat Maghrib, aku makan nasi sejemput, pakai jubah, terus menghala ke Masjid Batu.

Adapun surau di belakang rumah sepupu yang mana aku menjadi jawatankuasa di dalamnya, serta imam/muazzin on-call, tiada ku perkenan bersolat di sana kerana rinduku pada pengisian yang 'kow' oleh penyampai yang 'kow', dengan harapan aku dapat belajar menjadi 'kow'.

Penyampai tazkirah hari ini ialah ustaz Halim Nasir al-hafiz. Pengisian beliau membawa sehingga ke jam 10.15 malam, itupun solat tarawikh baru selesai empat rakaat, ada lagi empat. Sedang aku solat witir, perutku berkeroncong. Menghampiri jam 11 malam, dalam perjalanan pulang, aku singgah di kawasan kedai Bandar Perda hendak membungkus lauk buat alas perut.

Tibaku di simpang berhadapan dengan stesen minyak Petronas, aku lihat kenderaan diletakkan berderet di bahu jalan utama. Aku kehairanan. Sedang ku lewati deretan kedai...NA'UZUBILLAH!!!

Di hadapan Restoran Nasmir biasanya ada dua tiga gerai menjual barangan bundle pada waktu malam. Namun, tiba Ramadhan, bukannya dua atau tiga, tetapi sederet, dua lapis!!! Habis tempat letak kereta dapat kat dia.

Siapa lagi yang memenuhi kawasan tersebut kalau bukan anak muda, remaja, mahasiswa/i. Takkan Haji Tua Kerepot yang nak pergi usha tali pinggang kepala kerbau, atau baju tengkorak, atau seluar pengemis (baca: jeans koyak/lusuh).

Sedang aku berjalan di kaki lima nak balik ke kereta, maka terlintas aku di sebuah warong di kaki lima tersebut, terlihat aku akan sepasang kekasih yang paling bahagia di atas muka bumi ini. Pakaian si 'aling' dan si 'ayang' cukup buat aku naik syeikh. Kalau aku pakai serban aku waktu itu, sumpah gugur kain serban aku. Ikutkan hati, mahu saja aku humban kolah air panas di kaunter minuman itu ke atas kedua - dua pasangan itu (dalam istilah silat, dipanggil mandi limau, cuma airnya tadah kat pili, limau beli kat kedai Ah Hong).

Terkadang aku rasa geram, bercampur sedih, marah melihatkan warga Melayu yang diwar - warkan sebagai penyelamat bangsa generasi masa hadapan. Apakah mereka lupa mereka itu beragama Islam? Bukannya orang lain, bangsa aku juga (walaupun aku ada campuran Mendailing, Minangkabau, dan Banjar).

Apakah bagi mereka, Ramadhan sama seperti bulan - bulan lain; eat, drink and be merry??? Kalau begini rupanya, tak terbayang daku bagaimana rupanya generasi masa hadapan.

Mudah - mudahan Allah mempermudahkan bagiku di dalam bulan Ramadhan ini.

No comments: