Thursday 23 October 2008

Mereka Bertanya, Aku Menjawab

Mereka bertanya:
"Mengapa aku sentiasa kalah?"
Aku menjawab:
"Kerana kemenanganmu tiada nilainya pada hari ini, tetapi lebih berharga pada hari lain."

Mereka bertanya:
"Mengapa begitu susah untuk aku memperoleh sesuatu?"
Aku menjawab:
"Jika engkau tidak memerah keringat untuk memperolehnya, nescaya engkau takkan menghargainya."


Mereka bertanya:
"Mengapa aku ditimpa musibah?"
Aku menjawab:
"Ianya suatu pengalaman bagimu, kerana apabila engkau terlepas dari cengkamannya kelak, engkau akan memahami mereka yang ditimpa nasib sepertimana engkau, lantas tergerak hati untuk membantu mereka."

Mereka bertanya:
"Keluargaku porak - peranda. Adakah aku akan seperti mereka tiba masanya nanti?"
Aku menjawab:
"Akan kau berdepan dengan pelbagai kerenah manusia sedang engkau membesar. Iman dan akalmu akan menentukan mana dan apa yang terbaik bagimu bila tiba masanya."

Mereka bertanya:
"Dapatkah aku merasai segala yang ku idamkan dalam masa yang terdekat?"
Aku menjawab:
"Jika segala yang diidamkan telah kau rasai semalaman, apakah lagi yang tinggal untuk dikecapi dalam saki - baki usiamu?"

Mereka bertanya:
"Mengapa segala rahsia alam ini ditemui oleh orang bukan Islam?"
Aku menjawab:
"Apabila mereka menghebahkan penemuan mereka, kita akan berkata kepada mereka bahawa Al-Quran telah menjelaskannya 1400 tahun terdahulu, lantas akan terbuka hati mereka kepada Islam."
(Dalam Al-Quran ada menjelaskan tentang hal ini, tapi tak ingat ayatnya. Kalau ada yang tahu, tolong maklumkan pada saya.)

Mereka bertanya:
"Apakah rahsia di sebalik ketuanan bangsa?"
Aku menjawab:
"Jatuhnya kerajaan khilafah Turki Uthmaniyyah kerana ketuanan bangsa."

Mereka bertanya:
"Mengapa perlu saling mempelajari dengan orang - orang yang bukan dari kalangan kita?"
Aku menjawab:
"Kerana mereka memiliki apa yang kita kurang, dan kita memiliki apa yang mereka kurang. Masing - masing saling melengkapkan."

Mereka bertanya:
"Mengapa solat tiap kali matahari berubah kedudukan?"
Aku menjawab:
"Supaya kita peka dengan peredaran masa."

Mereka bertanya:
"Mengapa berfikiran terbuka, dan tidak tertutup?"
Aku menjawab:
"Sekeras besi tulen, ianya rapuh, dan akan pecah apabila daya bertindak ke atasnya. Selembut getah, ianya anjal, dan akan menyerap daya yang bertindak ke atasnya."


Mereka bertanya:
"Mengapa disembelih, tidak direnjat?"
Aku menjawab:
"Darah yang mengalir membawa bersamanya segala yang memudharatkan. Adapun binatang yang disembelih itu mati dalam lena dan tenang, maka lembutlah dagingnya. Sedangkan binatang yang direnjat itu mati dalam kesakitan dan tertekan, maka kakulah dagingnya."

Mereka bertanya:
"Mengapa babi itu haram?"
Aku menjawab:
"Engkau sedia maklum akan kemudharatannya. Namun, a man is what he eats, dan ketahuilah babi itu pengotor, makannya dari segala yang kotor, perbuatannya dari segala yang kotor, dan Islam membenci segala yang kotor."

Mereka bertanya:
"Mengapa haram ke atas kita barangsiapa yang bukan mahram kita?"
Aku menjawab:
"Segala yang terlarang itu untuk kau rasai selepas perkahwinan. Apakah engkau akan bahagia kelak, apabila telah engkau merasai segalanya sebelum engkau berkahwin?"

Mereka bertanya:
"Mengapa segala yang menjadi kecantikan wanita itu diselindungkan?"
Aku menjawab:
"Sepertimana engkau melindungi harta - hartamu daripada dikebas orang yang bukan ahlinya, maka demikian jugalah bagi mereka."

Mereka bertanya:
"Mengapa demokrasi, sedangkan tiada Islam menganjurkannya?"
Aku menjawab:
"1. If you can't beat them, join them.
2. Fight fire with fire."


Mereka bertanya:
"Tidakkah merugikan negara apabila si pencuri dihukum potong tangannya?"
Aku menjawab:
"Apakah engkau menyangka sekalian manusia akan keluar merompak beramai - ramai sejurus termeterainya hukum itu? Berkata orang Cina, 'Bunuh seorang sebagai peringatan kepada seratus (yang lain)'."


Mereka bertanya:
"Apakah kezaliman itu takkan dijatuhkan oleh sang mujahid?"
Aku menjawab:
"Sepertimana tingginya durian, dan rendahnya timun, akan jatuh jua durian, lantas menjadi tempoyak, lalu akan ditenyeh oleh sang timun di atas piring. Sepertimana gagahnya sang zalim, akan jatuh jua menjadi hina, maka berkuasalah sang mujahid keatasnya."

No comments: