Tuesday 28 October 2008

Kahwin oh kahwin

Orang pertama dari kalangan kawan - kawan aku yang berkahwin ialah Aini, yang pada waktu itu berumur 19 tahun, pada pertengahan tahun 2005, sejurus selepas aku balik dari mengerjakan umrah.

Selepas itu, ada jugak majlis - majlis perkahwinan yang menyusul. Namun, yang berkahwin ialah senior - senior aku, kebanyakannya aku tak berapa rapat sangat.

Baru - baru ini, aku mendapat banyak jemputan ke majlis - majlis perkahwinan. Seperti biasa, yang bakal mendirikan rumahtangga ialah senior - senior aku. Namun, mereka terdiri dari kalangan sahabat - sahabat aku yang rapat. Pada masa yang sama, ada yang telah bertunang, tunggu masa aje.

Sekali - sekala aku akan termenung...bukan mengenangkan diri yang masih single...tetapi mengenangkan, sedar tak sedar, usia makin hari makin meningkat. Suatu masa dahulu, semua orang melayan hidup sebagai anak muda; keluar menuntut ilmu, meronyeh.

Tahu - tahu saja, seorang demi seorang mula memasuki fasa seterusnya. Mudah - mudahan, aku tidak lalai daripada mengingati bahawa semakin hari, semakin meningkat usia aku, semakin hampir dengan penghujung aku...

No comments: